Blog
W oczekiwaniu na Katechon
Adam Wielomski
Adam Wielomski Redaktor naczelny "Pro Fide Rege et Lege", reakcyjny publicysta katolicki, ultramontanin.
15 obserwujących 292 notki 389809 odsłon
Adam Wielomski, 1 listopada 2009 r.

Co z tą nieomylnością papieża?

Nieomylność papieża to kwestia wzbudzająca wielkie kontrowersje. Wielu ludzi zaprzecza temu dogmatowi kierując się tzw. zdrowym rozsądkiem. Przecież nie jest możliwe, aby istniał choćby jeden człowiek, który posiada przywilej aby być nieomylnym, skoro możność błądzenia jest jakby naturalnie przypisana ludzkiej kondycji. Trudno byłoby – słyszy się tak argumentację – uznać za nieomylne wypowiedzi papieskie dotyczące np. praw fizyki, budowy komórki czy choćby matematyki. Czy jeżeli papież powie, że 2 razy 2 jest 5, to można takie dziwaczne stwierdzenie uznać za prawdziwe tylko dlatego, że wyraził je „nieomylny” autorytet?

Właśnie aby odpowiedzieć na podobne wątpliwości powstał numer 3 w tym roku (a 64 w ogóle) kwartalnika „Pro Fide, Rege et Lege”. Jego tematem przewodnim jest Sobór Watykański I, który uchwalił w 1870 roku dogmat o nieomylności papieskiej, a przede wszystkim poprawne rozumienie tego dogmatu, wiążące się zarówno z samym rozumieniem słowa „nieomylność”, jak i jego zakresem przestrzennym. Temu problemowi poświęcone są teksty w specjalnym dziale numeru, poświęcone Soborowi i problemowi nieomylności. W związku ze zdominowaniem współczesnej teologii i eklezjologii przez modernistów, postanowiliśmy znaleźć wytłumaczenie nieomylności Ojca Świętego u najwybitniejszych teologów okresu Soboru Watykańskiego I, którzy mieli swój udział w uchwaleniu dogmatu. Któż bowiem lepiej wie o co chodzi w zasadzie, niźli ci, którzy ją przygotowali, uchwalili i wyjaśnili?

Stąd zdecydowaliśmy się sięgnąć do tekstów klasycznych, a mianowicie soborowej mowy bp Vincenza Gassera, który w imieniu komisji przygotowującej dogmat przedstawił jego zapisy wraz z komentarzem. Tekst ten wielokrotnie bywał przywoływany, gdy próbowano wyjaśniać co rozumieli pod pojęciem „nieomylności” ojcowie w 1870 roku. Niestety, aż do naszej publikacji w „Pro Fide, Rege et Lege” nie był dostępny w języku polskim. Obok Czytelnicy znajdą klasyczny tekst Franza Hettingera – czołowego teologia okresu Soboru Watykańskiego I – w którym nieomylność papieska jest wytłumaczona i wyłożona od przysłowiowego „od A do Z”. Obok znajdziecie Państwo obszerny tekst mojego autorstwa na temat teologii i eklezjologii jezuickiej, która stanowiła teoretyczną podstawę nieomylności papieskiej, a także zebrane przeze mnie i przetłumaczone na język polski schematy na temat nieomylności, jakie zgłaszane były w czasie obrad soborowych. Także te dokumenty po raz pierwszy publikowane są w języku polskim.

Drugi ważny problem poruszany w tym numerze „Pro Fide, Rege et Lege” to Traktat Lizboński. Dużo hałasu narobiło orzeczenie niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego na temat niezgodności Traktatu z niemiecką konstytucją. Rzecz tylko w tym, że aż dotąd zajmowali się tą kwestią wyłącznie dziennikarze, a nie prawnicy, a szczególnie konstytucjonaliści. W Polsce jest prawdopodobnie tylko jedna osoba, która to orzeczenie przeczytała i tak się szczęśliwie składa, że jest nią młody utalentowany prawnik, dr Paweł Bała – Zastępca Redaktora Naczelnego „Pro Fide, Rege et Lege”, który przygotował liczące kilkadziesiąt stron fachowe opracowanie na ten temat. Jest to, o ile mi wiadomo, jedyne opracowanie tego orzeczenia w języku polskim. Dla każdego konserwatywno-liberalnego eurosceptyka to lektura wprost obowiązkowa! Swoją drogą ciekawe, czy polscy posłowie składający do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie jego zgodności z naszą konstytucją, tekst ten przeczytają? Oczywiście, od parlamentarzystów nie oczekujemy czytania ze zrozumieniem…

Wreszcie godny polecenia jest polemiczny tekst Ludwika Skurzaka z prof. Jackiem Bartyzelem odnośnie mojej osoby oraz wywiad z prof. Miguelem Ayuso – hiszpańskim karlistą – na temat tradycjonalizmu hiszpańskiego. Prawdziwym horrorem jest bowiem sytuacja, że głównym źródłem wiedzy w Polsce o karlizmie pozostaje napisany przed Wojną rozdział na ten temat w „Hiszpanii bohaterskiej” Jędrzeja Giertycha. Myślę, że kilkunastostronnicowy wywiad z prof. Ayuso rozświetli tę sprawę choć troszeczkę.

Poza tym zachęcamy do lektury tekstu x. Rafała Trytka o objawieniach w La Salette i kilku mniejszych tekstów z filozofii.

Adam Wielomski

Numer 3/2009 „Pro Fide, Rege et Lege” jest do nabycia w naszej księgarni internetowej

 

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Tematy w dziale